RÓLUNK

Célunk, hogy a turizmus minden formáját, a természeti és antropikus környezet védelmét, valamint a biodiverzitás megőrzését népszerűsítsük más nemzeti és nemzetközi szervezetekkel, intézményekkel és egyesületekkel együttműködve.

Az egyesület 1891-ben, az Erdélyi Magyar Közművelődési Egyesület (EMKE) javaslatára alakult meg Kolozsvárott, Erdélyrészi Kárpát Egyesület néven. Annak ellenére, hogy az egyesület alakuló gyűlése január 11-én volt a városháza nagytermében, az alapszabályzat szerinti működését csak május 12-én kezdte meg. Az erdélyi turizmushoz kapcsolódóan számos kiadványt és képeslapot forgalmaztak, 1892–1948 között kiadta az Erdély című folyóiratot.

1902-ben nyílt meg az egyesület kezdeményezésére létrejött Kárpát-Múzeum, melynek gyűjteményében népzenei fonotéka és turisztikai szakkönyv- és térképtár kapott helyet.

1945-ben négy másik kolozsvári turistaegyesülettel fuzionálva Erdélyi Népi Kárpát-Egyesület (ENKE) néven folytatta működését, majd beolvadt az Országos Turisztikai Hivatal (Oficiul Național de Turism) szervezetébe.

1989 után újra megalakult

1991. május 11–12 között Gyergyószárhegyen az Erdélyi Kárpát Egyesület centenáriumán és újra alakulási ünnepségén Nagyváradot 15 személy képviselte.Hazatérve a nagyváradi küldöttség mozgósításba kezd és 1991. május 24-én 65 alapító taggal megalakult az EKE Bihar Megyei Osztálya. Rögtön az első évtől kezdve a téli időszakokban diavetítéssel egybekötött ismeretterjesztő előadásokat tartottunk legszebb tájainkról, műemlékeinkről, néprajzi témákról. Ez hagyományossá vált 2015-ig.
1992. augusztus 4 – 8. között megszerveztük a Bihari Osztály első honismereti táborát Várasfenesen, célja a fenesi Béla-vára romjainak megtakarítása volt. Összesen 14 hasonló tábort szerveztünk, melyek keretében műemléki állagmegőrző munkálatokat végeztünk.
1993. augusztus 5 – 8 között Réven szerveztük meg az EKE II. Országos Vándortáborát. A táborban 164-en vettek részt.
1997. július 28. és augusztus 3. között a kolozsvári osztállyal közösen szerveztük meg a VI. Országos Vándortábort a Vertop-hágón.
2007: az év elején egy kis csoport, egy jogi hézagot kihasználva, bejegyeztette a bíróságon az „EKE Bihar megye” nevű szervezetet. Ezért a meglévő és működő régi EKE és demokratikusan választott vezetősége a 2007 január 20-i közgyűlésen az országos vezetőség beleegyezésével nevet változtatott és 2007 május 7-én bejegyezte az EKE ’91 Nagyvárad – Bihar egyesületet a nagyváradi bíróságon román és magyar néven egyaránt.
Ugyan ebben az évben testvér szervezeti kapcsolatba kerültünk a Hajdú Bihar Megyei, Debrecen városi Természetjáró Szövetséggel. Számos közös túránk volt, a határ mindkét oldalán a Debreceni, Nyíregyházi, Miskolci, Szolnoki természetjárókkal és rendszeres vendégünk volt Erőss Zsolt, hogy minden évben beszámoljon expedícióiról.

A Nyugati-szigethegység csodálatos élővilága

2008: sikerült kiadni „A Nyugati-szigethegység csodálatos élővilága” címmel az EKE 91 Nagyvárad – Bihar első saját kötetét. Készítői dr. Venczel Márton biológus és Sófalvi István fotóművész.
Sófalvi István fotóművész jelentős ismeretterjesztő és honismereti munkát is kifejtett az EKE zászlaja alatt. Számos kiállítása volt az EKE szervezésében különböző magyarországi városokban, Erdély élővilágáról.

2009: mi szerveztük az EKE XVIII. Vándortáborát Várasfenesen, a Fenes-patak romantikus völgyében, a fenesi Béla vára alatt. Nagy megtiszteltetés volt számunkra, hogy mi tarthattuk az első EKE születésnapi rendezvénysorozatát is, Várasfenesen.
2012: Belényesben a XV. században már álló, impozáns méretű templom falmaradványait megtakarítottuk, konzerváltuk és emléktáblával jelöltük meg, az utókor számára.
Minden év áprilisában, a Föld Napja alkalmából ünnepélyes tagavatót és takarítási akciót szerveztünk, általában a Püspökfürdőn, a Somló-hegy környékén.
Munka túrák keretében kitakarítottunk és újra jeleztünk több, Révi-szoros és Biharfüred környéki turista-ösvényt.

Napjainkban

Az elmúlt években több eredményes pályázatunk volt, így eddig 3 alkalommal szerveztünk túravezető képzést. Több alkalommal szerveztünk elsősegély és újraélesztő tanfolyamot, amelyet a rohammentő szolgálat szervezett meg, az ország egyik legmodernebb kiképző központjában.
Rendszeresen elhozzuk Nagyváradra az „EKE Art ” fotó biennále legjobb képeit.
Számos alkalommal szerveztünk városismereti vetélkedőt 10 – 14 éves diákok számára.
A velünk kapcsolatban álló pedagógusok kérésére számos alkalommal vittünk diákokat ismeretterjesztő, tematikus túrákra, nem csak Nagyváradról, de a megye más iskoláiból is.

Légy te is EKE tag

A 2021-ben elfogadott új alapszabályzat szerint egyesületünknek lehetnek alapító tagjai, tagjai, tiszteletbeli tagjai és rendes (szimpatizáns) tagjai. Az egyesület rendes tagja lehet bármely felnőtt (18. életévét betöltött) személy, román vagy külföldi állampolgár egyaránt, aki előzőleg részt vett legalább három, a nagyváradi EKE által szervezett tevékenységen és rendelkezik két EKE tag ajánlásával.
Ha az egyesület tagja szeretnél lenni, ki kell töltened a “Belépési nyilatkozat” című űrlapot. Az űrlaphoz a következőképpen lehet hozzájutni: igényelhető és kitöltve leadható minden kedden 19:00 és 20:00 óra között, az egyesület ideiglenes ügyfélszolgálati irodájában: Nagyvárad, Simion Bărnutiu utca 14 sz., vagy letölthető a  honlapról a “Belépési nyilatkozat” fülre kattintva.

Előnyök

Számos, jelentős kedvezményben részesülnek az EKE tagjai:

• 50%-os kedvezmény az EKE Vándortáboraiban való részvételkor;
  • 50%-os kedvezmény az EKE teljesítménytúrákon való részvételkor;
  • 50%-os szálláskedvezmény az EKE Nagy-kőhavasi menedékházában;
  • 50%-os kedvezmény a korondi Csiga-ház rezervátumba való belépéskor (www.korpa.ro);
  • 50%-os kedvezmény a Súgó-barlangba való belépéskor;
  • 35%-os szálláskedvezmény a várfalvi EKE-Várban;
  • 33%-os kedvezmény a vizsgálat, 20%-os kedvezmény a szemüvegkeretek árából a kolozsvári Oftaconsult Szemészeti Klinikán (www.oftaconsult.ro)
  • 25%-os szálláskedvezményt nyújt a csíkszeredai Riehen Egyesület (www.asociatiariehen.ro) a Pottyandi Erdei Iskola vendégházban;
  • 25%-os szálláskedvezményt nyújt a csíkszeredai Montana Tours Kft. a Madarasi Hargitai Hargita villában;
  • 21%-os szálláskedvezmény a Madarasi Hargitán a 21 gramm menedékházban (www.21gr.ro);
  • 15%-os szálláskedvezményt nyújt a borsafüredi Medve panzió;
  • 10%-os kedvezmény a Columbia túraruházatot forgalmazó Dockyard Islands boltjaiban (www.dockyard.ro);
  • 10%-os kedvezmény a csíkszeredai Kerékvár biciklikereskedésben (vásárlás és javítás);
  • 10%-os kedvezményt nyújt a marosvásárhelyi, sport- és túrafelszereléseket forgalmazó Scopus bolt, a kolozsvári Mormota webáruház (www.mormota.ro) és az udvarhelyi, a gyergyói, valamint a csíkszeredai Zerge szakbolt;
  • 10%-os kedvezmény a hargitafürdői Uz Bence menedékházban (20 főnél nagyobb EKE-csoport számára 20%-os kedvezmény)
  • 10%-os kedvezmény a székelyudvarhelyi Oriente vendéglőben (www.oriente.ro);
  • 10%-os kedvezmény a füzesgyarmati Kastélypark Fürdő (www.kastelyfurdo.hu) szállásdíjai árából.

Mindehhez csak az érvényes, idei pecséttel ellátott, tagsági könyv felmutatása szükséges.